BTW : daar gaan we weer

Voor het derde jaar op een rij verandert de btw-regeling! Deze plotse verandering zorgde voor een hele hoop werk om de betrokken software aan te passen. Gelukkig ontvangen alle Allegro- en Popsy-klanten systematisch deze updates!

“Bis repetita placent” zei Horatius: herhaling behaagt… of toch niet! In 2016 verandert de btw-regelgeving immers opnieuw.

Tot eind 2015 was het de betaling of levering van een goed of dienst die de betaling van de btw tot gevolg heeft volgens de wet. Deze aanpak was in tegenstelling tot de wens om de administratieve last van ondernemingen te verlichten en bracht zware organisatorische veranderingen met zich mee. Om het geheel van deze wetten te verduidelijken, werden ze aangeduid als maatregelen die werden toegepast onder bescherming van een overgangsstelsel en vervolgens tijdelijk. De nieuwe btw-wetgeving was van kracht, maar de belastingsplichtigen mochten alsnog het vorige stelsel op basis van de factuurdatum toepassen. Softwareprogramma’s moesten echter klanten de mogelijkheid bieden het verkozen stelsel te kiezen (factuur per factuur!!).

Allegro en andere grote software designers hebben deelgenomen aan eindeloze werkvergaderingen met de btw-administratie en cijferberoepen om producten te bieden die perfect aansluiten op de nieuwe wettelijke eisen, desondanks de onduidelijke aspecten van de wet. De teams hebben – in alle haast – nieuwe programma’s moeten ontwikkelen en ze goedkeuren om ze ten slotte bij klanten uit te rollen. En spijtig genoeg moest het allemaal opnieuw gebeuren voor 2016!

Want voor facturen gericht tot bedrijven of particulieren (B2B en B2C) wordt de factuurdatum alweer de norm. Voor facturen gericht tot openbare instellingen (B2G) kan de btw betaald worden bij ontvangst van de betaling om de abnormale lange betaaltermijnen van de openbare instellingen te compenseren.

Gelukkig hoeven Allegro- en Popsy-klanten zich geen zorgen te maken. Ondanks de vele wijzigingen in de afgelopen jaren zullen ze automatisch de updates ontvangen zonder dat ze iets hoeven te doen.

coudnl

Ondernemingen doen steeds vaker een beroep op de cloud. Maar van alle processen ernaar te laten migreren is er nog geen sprake. Welke keuzes maken? Welke delen moeten eerst naar de cloud overgemaakt worden? Ontdek hier vier mogelijkheden.

1 – Geautomatiseerd beheer. Met een platform dat de cloud beheert, zal de IT-ploeg veel tijd besparen. Toewijzen van middelen, backups, herstarten na een panne, dat kan allemaal geautomatiseerd worden dankzij cloud management.

2 – Klantenrelaties. Wanneer ze applicaties kiezen die beter naar de cloud migreren, moeten ondernemingen absoluut voorrang geven aan degene die nuttig zijn voor hun klanten en eindgebruikers, in plaats van degene voor hun eigen backoffice-diensten. Een hybride strategie kan hier overwogen worden, met de inzet van applicaties in de cloud, maar met interne backup en beheer van de persoonlijke gegevens van de klanten.

3 – Beroepsapplicaties. Alle ondernemingen beschikken over hun eigen beroepsapplicaties die een aantal jaar geleden ontwikkeld werden en die sindsdien ingezet worden zonder grondige update. Het migreren van deze applicaties naar de cloud is een perfecte gelegenheid om ze te moderniseren door de kwaliteit van de service, de beschikbaarheid, de prestaties en de energieconsumptie te verbeteren

4 – Backups. Een panne kan altijd voorkomen, bijvoorbeeld na een stroomonderbreking. Ondernemingen moeten zich ervan verzekeren dat hun applicaties zullen blijven werken. Hiervoor moet een tweede versie van de applicaties automatisch ingeschakeld kunnen worden. Een elegante oplossing die aangeboden wordt door de cloud

spacenlHet blijkt uit tal van onderzoeken dat landschapkantoren (open spaces) niet meer populair zijn bij werknemers. Ze klagen over stress, geluidshinder en concentratiemoeilijkheden. De oplossing is misschien multi space, ook business club genoemd.

Alles studies over dit onderwerp komen tot dezelfde conclusie: landschapkantoren zijn niet echt geliefd. Het is ook zo dat een open space snel afleidt. Collega’s kunnen elkaar gemakkelijk onderbreken waardoor de concentratie eronder zal lijden. Een telefoongesprek wordt bovendien door het hele kantoor beleefd en het constant heen en weer wandelen kan ook snel storen. Laten we evenwel eerlijk zijn: een open space heeft niet enkel nadelen. In ondernemingen die nog sterk beïnvloed zijn door de silogeest, zal een open space tenminste de kinetische energieën op eenzelfde plaats verzamelen, wat de communicatie en dus ook de transversaliteit onderling verschillende teams vereenvoudigt. Voor ondernemingen is het ook en vaak vooral een doeltreffend middel om besparingen te doen. Een landschapkantoor laat toe om een aantal gesloten kantoren weg te halen en dus meer mensen in een kleinere ruimte te proppen. Het heeft ook geleid tot de depersonalisatie van de werkruimte. Niemand heeft zijn eigen bureau meer, men neemt degene die vrij is. Deze praktijk wordt tevens versterkt door de opkomst van thuiswerken.

Noodzakelijke aanpassingen
Sinds werknemers dankzij thuiswerken zich beter kunnen concentreren op moeilijkere taken, pleiten experts voor de overgang naar multi spaces, ook business club genoemd. Landschapkantoren worden dan wel behouden, maar er worden meer intieme ruimtes toegevoegd om te kunnen denken en zich te concentreren, zoals vergarderzalen of werkbubbels, ruimtes om te delen en te ontspannen om de cohesie van de teams te versterken. Daar worden dan ook luidruchtige activiteiten verzameld, zoals de printer, de telefoon, de koffiemachine, enz.

 

 

 

 

 

Terug

Misschien bent u hierin ook geïnteresseerd?

  • Allegro en PEPPOL

    Allegro is al verschillende jaren betrokken bij de ontwikkeling van digitale en geautomatiseerde oplossingen. De Belgische en Europese autoriteiten hebben beveiligde uitwisselingsplatforms voor de facturen ontwikkeld: PEPPOL (Pan-European Public Procurement Online). De elektronische facturatie in de vorm van e-FFF, UBL 2 of PEPPOL zijn beschikbaar en werkend voor het hele gamma van Allegro Software producten Voor: […]

  • POPSY en GDPR (AVG)

    GDPR is het acroniem van “General Data Protection Regulation” in het Engels. In het Nederlands wordt dit AVG of “Algemene Verordening Gegevensbescherming”. Wat Popsy betreft gaat het hoofdzakelijk om het anoniem (ontoegankelijk) maken van gegevens van klanten/leveranciers via toepassingen die deze bewerkingen controleren. Wat met de gedigitaliseerde documenten? Hoe conform zijn met de regelgeving? Alhoewel […]

  • PROMO BNB jaarrekening

    Promo -50% BNB jaarrekening Module BNB-jaarrekening Voorbereiding van de bestand (XBRL) om in te dienen in de balanscentrale. Module BNB-jaarrekening Voorafgaande controles en tests Herstelling van vorige data Volledige en verkorte jaarrekening Ondernemingen en VZW’s Geen vervelende invoer meer Meer details: https://www.nbb.be/nl/balanscentrale Voordelen Waardevolle tijd besparen Eenvoudig en efficiënt module geïntegreerd is in de boekhouding […]

  • PROMO

    Promo: -50% Banklink Popsy Automatische verwerking van de elektronische bestanden door de banken en sociale secretariaten verstuurd. – CODA Bankuittreksels: De Belgische banken leveren de bankuittreksels onder elektronische vorm aan. POPSY voert deze bestanden in de boekhouding in. De afpunting met de aan- of verkoopfacturen is geautomatiseerd. Op basis van de OGM, de bankrekening, het […]